Vés al contingut principal

FS24-24 // Integració de la Impressió 3D a l’Aula: Creació i Reciclatge de Materials

Integració de la Impressió 3D a l’Aula: Creació i Reciclatge de Materials


La realització d’aquest curs suposa una gran oportunitat per als docents de revitalitzar l’ús de les impressores 3D, sovint oblidades o poc utilitzades en el fons dels armaris de les escoles. La impressió 3D ofereix un pont entre la tecnologia i l’aprenentatge pràctic i manipulatiu, dos aspectes que la LOMLOE (Llei Orgànica de Modificació de la LOE) prioritza per aconseguir una educació basada en competències clau. El fet d’adaptar les activitats a les competències sol·licitades per la LOMLOE, i alhora enfocar-les en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), converteix aquest curs en una eina potent de transformació pedagògica.


Recuperar l’interès per la tecnologia oblidada


La impressió 3D, tot i que es va presentar amb grans expectatives fa uns anys, en moltes escoles ha quedat en segon pla per manca de formació o recursos. Amb aquest curs, els docents podran redescobrir el potencial d’aquestes eines i, a través de l’elaboració de Situacions d’Aprenentatge (SdA) manipulatives, aplicar-les de manera directa i pràctica a les seves aules. El que abans podia semblar una tecnologia massa complexa es converteix en una eina accessible i rellevant per l’alumnat i per als reptes actuals de l’educació.


Aplicació pràctica i integració dels ODS


Un dels aspectes més atractius del curs és com integra la sostenibilitat i els ODS en els projectes educatius. La reutilització de materials, com el PLA procedent de l’hort escolar o el reciclatge de plàstics PET, no només promou una consciència ecològica en els alumnes, sinó que també ajuda a formar-los en competències clau com el pensament crític, la col·laboració i la resolució de problemes. Això s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU, especialment amb l'ODS 12 (producció i consum responsables) i l'ODS 4 (educació de qualitat).


Capacitat d’innovar en l’aula


A través de les activitats proposades en el curs, els docents podran dissenyar experiències educatives significatives, connectant la teoria amb la pràctica. Els projectes amb impressió 3D no només es converteixen en una oportunitat per treballar competències digitals i científiques, sinó que també permeten integrar altres àrees del currículum, com les ciències socials o les matemàtiques, amb enfocaments transversals que fomenten la creativitat i la col·laboració. Aquest tipus d’aprenentatge actiu i experimental, on els alumnes poden veure els resultats tangibles dels seus esforços, afavoreix una major implicació i motivació.


Conclusió


Aquest curs no només revifarà l'ús de les impressores 3D, sinó que també proporcionarà als docents les eines necessàries per transformar les seves aules en espais d’aprenentatge interactiu i sostenible. L'oportunitat de treballar amb materials reciclats i de crear projectes que abordin els reptes globals, com la sostenibilitat, fa que aquest curs sigui una iniciativa alineada amb els valors educatius moderns. Per tant, és una oportunitat única per potenciar la creativitat, la innovació i la consciència social dins l’educació.